Avatar

I brist på en bättre titel.

Jag såg filmen Avatar i 3D nyligen, och den är precis så skitgrym som alla säger att den är.
Växter och blommor lyste i neonliknande rave-färger och 3D-animeringen var sjukt bra.

Dock så har jag några punkter om filmen:

Se den inte i 3D.
Varför? Jo, för att det är bara värt att se den om du lyckas få en plats i mitten i biografen. Sitter du på sidorna så blir 3D-effekten skev.
Dessutom så gjorde denna effekt att man tappade fokus på saker. Om förgrunden var suddig och bakgrunden skarp, så kunde 3D-effekten få till det så att man upplevde att bakgrunden var mera förgrunden.
Kamerorna placering och panorering var anpassade som i en vanlig film, den som pratade hade mest fokus och skärpa medans mindre viktiga saker var mindre skarpa. Det är ganska vanligt sätt att filma. Men 3D-effekterna fuckade upp detta såklart.
Jag kan samtidigt påpeka att jag har linser, som inte är 100% skarpa med mitt synfel (men tillräkligt för att jag ska kunna se). Detta, samt att man fick anstränga ögonen ännu mera för att kunna fokusera på filmen. Resulterade i 3 timmars intensiv huvudvärk.

Storyn är i princip en blandning av Ferngully, Atlantis och Pocahontas.
Om du har sett en eller flera av dessa tecknade barnfilmer så vet du i princip hur Avatar kommer te sig.
Egentligen är det inget illa om det, eftersom storyn ändå inte är fullproppad med klyschor.
Miljön är som i Ferngully - en djungel full av färger som lyser om natten.
Karaktärerna, speciellt the Bad Guys, är som i Disney's film "Atlantis" (som för övrigt är en rätt bra film). Finns inget bättre än skurkar som slåss för sin ondska in i det sista, vem skulle inte göra det egentligen?
Och storyn är såklart som i Pocahontas. Fast i lite coolare form.

Det var ändå rätt najs att dem valde just den storyn istället för att göra det till en dålig actionrulle där människan skulle vinna.
Kan ju samtidigt påpeka att disneys film "Lejonkungen" är en mix av "Kimba the white lion" och "Hamlet".


Kommentarer
Postat av: Åsa

Jag såg den igår! Den var verkligen skitsnygg :D Kul att människorna fick spö >:)

2010-01-05 @ 16:15:05
Postat av: Saadet

Najs blogg du har! Ska vi följa varandra på bloglovin? Jag tycker att det skulle vara kul :) Kraaaam!!

2010-01-13 @ 22:11:26
URL: http://saadet.blogg.se/
Postat av: Lesly

jaso säger du det. Det var första gången någonsin jag såg 3D, blev med Avatar. Och skit hade också ont i huvudet och tyckte att bakgrunden var konstig. Men jag trodde att det skulle vara såå :)

2010-02-28 @ 00:14:12
URL: http://leslita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0