Nu var det Jul igen.

Julafton? Vad är det? Var det igår? Jaha. Det trodde jag aldrig!

Jag är något arg på mig själv som inte lyckats få den dära fina klyschiga julkänslan. Inte ens igår på självaste julafton kunde jag känna något juligt. Kanske för att i år firade jag min julafton annorlunda.

Med annorlunda menar jag i stil med att det inte var som förr. Jag brukar åka till stockholm under julen med familjen och övernatta hos mina morföräldrar i deras lägenhet. Men nu har mormor gått bort, och morfar har inte råd att bo kvar i den fina lägenheten. Så vi firade denna jul i hans nya lägenhet.
Visst det såg ut och kändes som det var hemma hos morfar, samma möbler och sånt, men julkänslan var inte där.
Julgranen var en liten miniatyrgran som stod på ett nattduksbord. Och inga andra större juldekorationer var uppsatta.

Hemma i uppsala har vi inte heller pyntat något värst. Mest på grund av att vi inte orkar med skiten.

Såg på Kalle Anka, för första gången var det riktigt tråkigt och jag väntade mera på slutet. Insåg därmed också hur mycket tevetittande man egentligen spenderar på julafton - i alla fall min familj.

När jag var yngre firade jag två julafton - en hemma hos pappa i Hagby, och en hos morfar i Stockholm. Men nu firar vi bara hos morfar. Och att fira i en ny lägenhet och utan mormor och hennes cigaretter kändes tomt.

Men jag hade inte tråkigt - nejdå! Vi satt och skrattade över hur fyndiga julrim vi kom på. Jag har upptäckt en dold talang hos mig själv faktiskt. Jag är en riktig jävel på att rimma.

"God Jul Brorsan
den här köptes av Morsan"

Eftersom jag inte längre har något begär efter julklappar så var det nog svårt för mor att hitta bra julklappar till mig.
Jag fick en tavla som hon broderat ordet "BAJS" på. Och en massa trosor i Bridget-Jones-klassen.
Och lite pengar också, alltid uppskattat - 200 kr duger bra.

Imorgon på Annandagen ska jag ut med far min och julhandla för 1500. Dock så funderar jag på att istället lägga ner pengarna på datorn han köpte åt mig - jag ska nämligen avbetala den lite då och då eftersom den var rätt dyr även för min fader.

Jag blir lite avundsjuk på många jag känner som firar sin jul med tjocka släkten. Oavsett om det är jobbigt och störigt så är det åtmindstone folk man kan snacka med. Jag firade med mor, bror och morfar. Men hade gärna velat att syster och hennes kille, samt farmor också var med och firade julafton. Men syrran firade den med sin killes släckt. Dom ser inte på Kalle Anka, min syrra är nog lite ledsen pga det.

En grej som jag ser fram emot att titta på här i efterhand är Anna Ankas Julafton. Detta program är nog rätt bra för dem som inte har barn och vill titta på något som får dem att känna sig som en bättre människa. För det är ju det som är så fantastiskt med Anna Anka - allt hon gör och säger får en att känna sig normal i gämförelse med henne.

här är en bild på ett par trosor jag fick i julklapp:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0