Mat, Manlighet och Yakiniku

Mat är gott, jag älskar mat. Dock är jag petig. Inga stora tomatbitar eller broccoli tack.
Mat som jag älskar allra mest är kött. Kött är underbart, och jag skulle lätt vilja vara en finsmakare i kött.
Grilla kött är manligt, och alla gillar manliga saker. Om nom manlighet.

Kött kommer ifrån djur som har blivit dödade. Och mord är också sådär manligt och coolt, det vet vi alla ju.
Jag uppskattar bra kött, yakiniku är en av de kötträtter jag älskar mest. Eller ja den yakiniku man äter i sverige är ju knappast detsamma som i landet i öst.
En dag så skulle jag köpa en god lunch i Gävle, jag hade pengar och var hungrig som ett djur. Så man springer ju självklart till närmaste sushihak, i Gävle finns "Sakura Sushi".
Till min glädje så upp täckte jag att en yakiniku kostade lika mycket som en 8-bitars sushi, alltså kring 70-80 spänn.
Jag betalar glatt, väntar en evighet på käket, och går iväg med maten i en påse.

Jag kommer till skolan, svinhungrig. Sätter mig vid ett bord och plockar fram käket.
För det första så var förpackningen en sån där frigolit-förpackning man får när man har beställt en kebab.
Yakiniku är en fin rätt i mina ögon, det skall inte förpackas i den sämsta formen av packning.

Påsen jag hade haft förpackningen i hade en liten pöl med fett i. Så det måste ha läckt från kebab-förpackningen.

Jag öppnar locket och möts av en sörja av ren deppression.
På vägen till skolan hade maten vänts upp och ner inne i påsen och allt hade blandats ihop.
Men det värsta var att på riser hade dom hällt SÖTSUR SÅS.

En kinesisk billig sås på en japansk maträtt.
Jag ville skjuta någon. Jag bad inte om någon jävla sås och defnitivt INTE sötsur sås.

Grönsakerna var detsamma som man får med en kebab; sallad och tomat.

Och så köttet.

Fyfan vilken förnedring av det djuret som dödats för att bli till denna gråa sörja.
Köttet var inte kött, det var lite kött utblandat med slemmiga grönsaker. Färgen var grå och ful.
Det här var INTE vad jag betalat för.
Men jag åt maten ändå. För jag var hungrig. Jag njöt inte.

Ät inte yakiniku på Sakura Sushi i Gävle.
Om ni ska äta yakiniku så ät den på Mikaku Sushi i Uppsala.
Där får man mer kött än ris, och köttet är BARA kött och den är så jävla god och värd sina 110 kronor. Salladen är kimcheesesallad som är vidrigt god.

Nu ska jag äta pasta. Hejdå

Kommentarer
Postat av: Ems

SV: Tack då vet jag det! :D

2009-12-11 @ 19:16:51
URL: http://eothain.blogg.se/
Postat av: yume

HEEEEEMSKT D:



Jag själv är en matfantast, och får ångest när jag läser det här inlägget.



fifan.

2009-12-11 @ 20:36:05
URL: http://yuniku.blogg.se/
Postat av: Ems

SV: Vart öper jag Jane Hellen mood då? D:

2009-12-12 @ 19:26:34
URL: http://eothain.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0